Biblioteka jako trzecie miejsce. Przykład bibliotek szkół medycznych
Abstrakt
W artykule zaprezentowano biblioteki w szerokim kontekście społecznym i kulturotwórczym. Określono zadania i funkcje instytucji bibliotecznych, nieograniczające się wyłącznie do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji. Zwrócono uwagę na mediacyjny charakter bibliotek, a także na ich rolę w pośredniczeniu w procesach komunikacji społecznej. Podkreślono, że instytucje biblioteczne mogą łączyć ofertę wielu innych ośrodków kultury, w wyniku czego pełnią nierzadko funkcje zbliżone do galerii sztuki, muzeów czy sal koncertowych. Przede wszystkim jednak zauważono, iż biblioteki to miejsca spotkań lokalnej społeczności i przestrzenie, gdzie można odpocząć, produktywnie spędzając czas. Dlatego właśnie przywołano koncepcję trzeciego miejsca, którą realizować mogą również biblioteki działające przy ośrodkach medycznych i ośrodkach kształcenia kadr medycznych, zwłaszcza że – jak oceniają bibliotekarze – studenci kierunków medycznych znacznie więcej czasu spędzają w kampusie (a zatem i w bibliotekach, będących centrami uczenia się) niż w domu. Celem artykułu było zaprezentowanie rozwiązań stosowanych przez wybrane biblioteki medyczne na świecie. Na podstawie analizy literatury omówiono niektóre interesujące projekty.
DOI:
https://doi.org/10.34738/mlf.0044Słowa kluczowe:
biblioteki akademickie, biblioteki naukowe, biblioteki medyczne, trzecie miejscePobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Maja Wojciechowska, Monika Orzoł
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.