Wskazówki dla autorów
Redakcja czasopisma „Forum Bibliotek Medycznych” przyjmuje wyłącznie prace niepublikowane, opracowane w formacie właściwym dla programu MS Word, przesłane na adres: fbm@wum.edu.pl. Manuskrypt powinien zawierać informacje o wszystkich osobach odpowiedzialnych za jego powstanie -- żadna z osób spełniających kryteria autorstwa ICMJE nie może zostać pominięta. Wymagane jest podanie pełnego imienia, nazwiska oraz afiliacji w języku angielskim. Należy też wskazać autora korespondencyjnego i podać adres jego poczty elektronicznej. Mile widziana jest nota biograficzna o pierwszym autorze pracy oraz numery ORCID wszystkich autorów.
Prace ogłaszane są w języku polskim, angielskim lub w obu wersjach językowych. Redakcja pomaga autorom anglojęzycznym w tłumaczeniu tytułu i streszczenia na język polski. Przesłane prace nie powinny zawierać więcej niż 24 000 znaków ze spacjami (bez wliczania w ten limit bibliografii).
Redakcja nie pobiera opłat za opublikowanie pracy ani nie wypłaca honorariów.
Autor zachowuje autorskie prawa osobiste i majątkowe do utworu.
SKRÓTOWY PORADNIK AUTORA
TYTUŁ
W naukowych bazach danych o uwagę czytelnika konkurują bardzo liczne publikacje. Odpowiedni tytuł jest zatem istotny ze względu na potencjalnego odbiorcę, który często wyłącznie na podstawie tego kryterium podejmuje decyzję, czy praca znajduje się w kręgu jego zainteresowań. Dlatego warto się postarać, aby tytuł przyciągał uwagę oraz zachęcał do zapoznania się ze streszczeniem i z całym tekstem. Poradniki zalecają zawieranie w tytule istotnych informacji i stwierdzeń, nawiązywanie do głównego odkrycia opisanego w publikacji, a także nadawanie tytułowi prowokacyjnego brzmienia lub formy pytania.
STRESZCZENIE
Streszczenie publikacji naukowej pełni bardzo ważną funkcję, ponieważ często właśnie na jego podstawie potencjalny czytelnik podejmuje decyzję dotyczącą lektury pełnej treści pracy. Ma to szczególne znaczenie w przypadku naukowych baz danych, w których zazwyczaj dostępne jest wyłącznie streszczenie, a nie kompletna praca. Streszczenie powinno zatem trafnie opisywać zawartość publikacji, stanowić samodzielną całość i skłaniać do sięgnięcia po cały artykuł. Zachęcamy do zapoznania się ze wskazówkami zawartymi w poradniku Europejskiego Stowarzyszenia Redaktorów Naukowych [PDF]:
Abstrakt musi odzwierciedlać zawartość artykułu, gdyż dla większości czytelników jest on głównym źródłem informacji o przeprowadzonych badaniach. Należy użyć słów kluczowych wewnątrz abstraktu, aby ułatwić w przyszłości odnalezienie tego artykułu przez osoby zainteresowane. Wiele internetowych baz danych gromadzi bowiem tylko tytuły i abstrakty. W publikacji oryginalnej (czyli artykule przedstawiającym wcześniej niepublikowane wyniki badań) stosuje się abstrakt informujący, zawierający konkretne wyniki. Tylko w artykułach przeglądowych oraz innych artykułach o szerokiej tematyce stosuje się abstrakty opisowe, tzn. wymieniające najważniejsze poruszane tematy, bez konkretnych wyników. W abstrakcie nie zamieszcza się odnośników do tabel i rycin, gdyż abstrakty są publikowane także w oderwaniu od artykułu. Nie zezwala się też na cytowanie literatury w abstrakcie (chyba że jest to absolutnie konieczne, ale wtedy trzeba w nawiasie podać szczegółowe informacje: autora, tytuł, rok itd.). Należy sprawdzić, czy wszystkie informacje zawarte w abstrakcie pojawiają się także w głównej części artykułu.
BIBLIOGRAFIA
Bibliografia powinna zostać ułożona w systemie numerycznym (Vancouver). Wykaz literatury należy umieścić na końcu pracy, a pozycje ponumerować zgodnie z kolejnością występowania w tekście. Odsyłacze powinny mieć postać cyfr arabskich umieszczonych w nawiasie kwadratowym – np. [1]. Prosimy o podawanie wszystkich autorów przywoływanych publikacji; w przypadku książek dopuszczalne jest wskazanie sześciu pierwszych autorów. W celu zapewnienia czytelności tytuł czasopisma powinien być rozwinięty. Korzystając z menedżerów bibliografii (np. Mendeley, EndNote), jako styl bibliografii należy wskazać Vancouver. Przykład poniżej.